هانس مایر – اولین فاتح کلیمانجارو

20 ژانویه 2009

قله‌ی کلیمانجارو با ارتفاع ۵۸۹۵ متر (۱۹۳۴۰ فوت) مرتفع‌ترین کوه در قاره‌ی آفریقا و چهارمین قله از قلل هفت‌گانه‌ی (هفت قاره‌ی) جهان در بخش آفریقای شرقی در نیم کره‌ی جنوبی در شمال کشور تانزانیا، در همسایگی کشور کنیا می‌باشد. این قله هم‌چنین به عنوان بلندترین تک قله‌ی دنیا و جزو زیباترین قلل به لحاظ فرم و شکل معروف است.

درجه‌ی سختی این قله UIAA-2A بوده و بهترین زمان برای صعود، فصل زمستان و نیمه‌ی شهریور تا آخر مهرماه می‌باشد.

MS_81

کلیمانجارو یک کوه آتشفشانی خاموش از نوع آتشفشان استارتوولکانو می‌باشد. در جبهه شرقی این کوه، قله ماونزی (یورتشلر) با ارتفاع ۵۱۲۰ متر و هانس مایر با ارتفاع ۵۱۴۹ متر و قله جنوبی آن ۴۹۵۸ متر قرار دارد.

این قله برای اولین بار توسط کوهنورد آلمانی به نام دکتر هانس مایر و دو کوهنورد اطریشی دیگر به نام‌های لودویک یوتشلر و یوهانس کینیالا لااو در ششم اکتبر سال ۱۸۸۹ میلای صعود شد. بسیاری معتقد هستند که دکتر هانس مایر نه تنها اولین فاتح قله‌ی کلیمانجارو به حساب می‌آید، بلکه اولین کاشف این قله نیز هست.

بعد از پیروزی انقلاب تانزانیا و به استقلال رسیدن این کشور در سال ۱۹۶۴، یک افسر آفریقایی به همراه شش سرباز این قله را فتح نمود و پرچم کشور تانزانیا را بر فراز آن به اهتزاز در آورد و نام قله را “هورا” به معنای آزادی گذاشت.

در واقع کلیمانجارو نام پارک بزرگی به وسعت ۷۵۳ کیلومتر مربع است که این قله در آن واقع شده است. بنابراین در اصل نام این منطقه‌ی بزرگ “کلیمانجارو”، نام کوه “کیبو” و نام قله “هورا” می‌باشد.

سال ۱۳۸۴ تیم هشت نفره‌ی ما (باشگاه کوه‌نوردی اُحُد خراسان) موفق شد این قله را فتح نموده و بعد از دریافت لوح صعود، عکسی را به یادگار، کنار کتیبه‌ی دکتر هانس مایر ثبت نماید.

MS_80

اسامی از چپ به راست آقایان:

۱- علیرضا کارگزاری

۲- محمدحسن محسن‌زاده

۳- سیدجواد سیدی

۴- مهدی گل‌محمّدی

۵- علیرضا بناء یزدی‌پور

۶- سیدعلی فاطمی‌زاده

۷- مجید رحمتی گلوجه

۸- علیرضا خادم شیروان