مسجد کزیم کازی

19 ژانویه 2009

در قرن ۱۲ میلادی یعنی حوالی سال ۱۱۰۷، اولین مسجد در شرق قاره‌ی آفریقا در جزیره‌ی زنگبار توسط “شیخ سعید بن ابو‌عمران موسی الحسن بن محمد” بنا نهاده شد. مسجدی به نام کزیم‌کازی. این مسجد به لحاظ موقعیت به قدری حساب شده ساخته شده است که هنوز هم از این همه دقت متحیر خواهید شد.

این مسجد درست در چند صد متری از اسکله، در محل آمد و شد بازرگانان و تجار در کنار چاه آبی شگفت‌انگیز با استفاده از سنگ‌های مرجانی بنا شده است. درست سر راه مردمانی که از سایر کشورها می‌آمده‌اند، تا مسلمانان بدین وسیله بتوانند آن‌ها را هم با دین مبین اسلام آشنا نمایند.

این مسجد بر سر راهی ساخته شده است که نمی‌توانی از آن‌جا عبور کنی و آن را نبینی. حداقل برای نوشیدن آب گوارا به سراغ چاه آب خواهی رفت. چاهی که درست در چند قدمی دریا قرار گرفته و گواراترین آب را دارد. از شوری آب دریا خبری نیست. از املاح مضر آن خبری نیست. این آب توسط آزمایشگاه‌های بسیار پیشرفته‌ی اروپا در سوئیس آزمایش شده است. آن‌ها هم از کیفیت آب و طعم گوارای آن تعجب کردند.

MS_87

در اطراف این مسجد هم مقبره‌ی افراد مومنی به چشم می‌خورد که از تابعین تابعین حضرت رسول اکرم(ص) به شمار می‌رفتند و در این مکان به تبلیغ دین می‌پرداختند.

قبری نیز از قرن هفدهم دیده می‌شود که مربوط به شیخ علی عمر می‌باشد که او فقط یک دست و یک پا داشته‌ است و هر روز در این مکان نماز می‌خوانده‌ است.

این مسجد که هنوز بخش اصلی آن به صورت کامل سالم مانده است، در چند نوبت مورد بازسازی و توسعه قرار گرفته‌ است. اما محراب و ستون‌های آن مربوط به همان ۹۰۰ سال قبل می‌باشد. از نکات قابل توجه سنگ نبشته‌های این مسجد است که در اطراف محراب به خط کوفی نوشته شده است. تمامی اهالی روستاهای اطراف این مسجد در حال حاضر مسلمان می‌باشند و هر ساله توریست‌های بسیار زیادی از این مکان مقدس بازدید می‌کنند.

MS_86