با همکاران بدقلق چگونه رفتار کنیم؟

4 نوامبر 2015

آیا این عبارات برای شما آشنا هستند؟

آیا شما عاشق کار خود هستید ولی نمی‌توانید همکاران خود را تحمل‌کنید؟

آیا شما از این که با فلانی روبرو شوید هراس دارید، چون دوباره می‌خواهد درباره مشکلات شخصی خودش صحبت کند، درحالی‌که شما می‌خواهید فقط کار خود را انجام دهید؟

یا همکار دیگری که درباره هر کسی در اداره شایعه می‌سازد، آیا از او هم دوری می‌کنید؟

و یا دیگری که با توهین و رفتار بچگانه به هر کسی در اداره زور می‌گوید، آیا از این که با او مواجه شوید متنفرید؟

اگر پاسخ شما به هر یک از این پرسش‌ها مثبت بوده است، پس شما هم در یک محیط کاری عادی کار می‌کنید!

متأسفانه، فرار کردن از چنین همکارانی دشوار خواهد بود، مگر این که در خانه کارکنید، یا آن‌قدر خوش‌شانس باشید که با افرادی هم‌فکر خود کار کنید.

از آن‌جایی که نمی‌توانید دیگران را تغییر دهید (هر چقدر هم که دوست داشته باشید)، باید راهی پیدا کنید تا به شیوه‌ای سنجیده و غیرخشونت‌آمیز با آن‌ها برخورد کنید، اگر می‌خواهید در محیطی با تنش کمتر کار خود را به‌پیش ببرید.

در این مقاله سعی شده تا به بررسی پنج دسته از این افراد بدقلق بپردازیم و راه برخورد با آن‌ها را بازگو کنیم.

۱- همکاری که بی‌شعور است.

همکار بی‌شعور

این آدم عمداً سعی می‌کند باعث شود شما احساس کوچکی، حماقت یا سرافکندگی کنید. (به آن‌ها قلدر هم ‌می‌گویند.) شما همیشه با حسی بدتر از وقتی که اول آن‌ها را می‌بینید از پیششان می‌روید.

معمولاً، این افراد عنوان شغلی بالاتری از شما دارند، یا فکر می‌کنند که از شما بهترند و آن‌ها هرگز جرات نمی‌کنند در مقابل کسی بی‌ادبی کنند که رئیس آن‌هاست یا کسی که احتمال دارد باعث شود شغلشان را از دست دهند.

بله این آدم بی‌شعور ممکن است همکار یا رئیس شما باشد.

آن‌ها ممکن است با صدای بلند و آشکارا این‌گونه رفتار نکنند. در واقع، ممکن است آن‌ها تنها زمانی با شما این‌گونه برخورد کنند که فکر می‌کنند کسی گوش نمی‌دهد یا در اطراف نیست.

آن‌ها هم‌چنین ممکن است کارهایی را انجام دهند هم‌چون:

به شما یا سطح دانش یا مهارت شما توهین کنند.
مدام خود را وارد حریم شما ‌کنند.
سعی کنند شما را تهدید کنند.
به شما ایمیل‌های بی‌ادبانه و اتهام‌آمیز بفرستند.
هنگامی که با تلفن صحبت می‌کنید یا به شکل دیگر مشغول هستید، مزاحم شما شوند.
به شما نگاهی خشمگینانه یا نفرت‌آمیز داشته باشند.
با سکوت کردن به شما این حس را منتقل ‌کنند که اهمیت ندارید.
شما را سرزنش ‌کنند حتی اگر به شما ربطی نداشته باشد.

چگونه با همکاری برخورد کنیم که بی‌شعور است؟

اول این که خود را به سطح آن‌ها پایین نکشید. آن‌ها انسان‌های شادی نیستند. هیچ کس نمی‌تواند شاد باشد و مدام این‌گونه با دیگران رفتار کند. این غیرممکن است. پس با نزول نکردن به سطح آن‌ها از شادی خود محافظت کنید.

بعد این که به‌احتمال زیادی هیچ حرف شما آن‌ها را تغییر نمی‌دهد. آن‌ها باید با یک واقعه متحول‌کننده مواجه شوند که آن‌ها را وادار کند با دیگران با احترام رفتار کنند. به آن‌ها رفتار ناشایستشان را گوشزد کردن ممکن است تا حدی باعث شود به شما احترام بگذارند، ولی احتمال آن بیشتر است که حتی بدتر رفتار کنند.

آخر از همه، نوع نگاه خود را به آن‌ها تغییر دهید. برای نمونه، شما یک آدم بی‌شعور را در ذهن خود می‌بینید. به‌جای این که او را آدمی پست و نفرت‌انگیز ببینید، تمام آن چیزی را متصور شوید که باید برای وی روزانه رخ داده باشد که وی را این‌گونه فلاکت‌زده کند. برای مثال شاید:

آن‌ها بیدار می‌شوند و از ظاهر خود متنفر هستند.
همسرشان با آن‌ها بد رفتار می‌کند.
تنش فراوانی آن‌ها را فرا گرفته است.
تازه مادر، برادر، یا دوست خود را از دست داده‌اند.
به ندرت در طی روز احساس شادی می‌کنند حتی اگر شاد به نظر برسند.
آن‌ها یک مریضی دارند.
از آن‌ها دارد سوءاستفاده می‌شود.
آن‌ها احساس ناامنی می‌کنند.

به‌محض این که آن‌ها را به‌عنوان افرادی ببینید که زندگی‌ای بدتر از شما دارند، سپس شما می‌توانید حس خود را نسبت به آن‌ها تغییر دهید و برای زندگی خود شاکر باشید.

۲- همکار بی‌ملاحظه

همکار بی‌ملاحظه

این فردی است که حسابی برای شما مزاحمت ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد که آن‌ها در حباب کوچک خود زندگی می‌کنند که در آن در واقع فکر می‌کنند دنیا دور آن‌ها می‌چرخد. دغدغه اصلی آن‌ها شادی، خواسته، سلامت و موفقیت خودشان است – و هیچ کس دیگری را مد نظر قرار نمی‌دهند.

ممکن است آن‌ها کارهایی را انجام دهند هم‌چون:

هنگامی که شما می‌خواهید تمرکز کنید بسیار بلند حرف بزنند.
زمانی که سخن می‌گویید، حرف شما را قطع کنند.
جایی بنشینند که شما از قبل برای خود آماده کرده‌اید.
در را محکم بر روی شما ببندند.

همکار بی‌ملاحظه کارهای زیادی می‌تواند بکند. بااین‌حال، نکته اصلی این است که آن‌ها تا جایی که ممکن است امور را برای خود راحت می‌کنند بدون این که احساسات و نظرات شما را یا در واقع اصلاً خود شما را در نظر بگیرند.

چگونه با یک همکار بی‌ملاحظه برخورد کنیم؟

مجدداً، همه‌چیز در شیوه واکنش شما به این فرد خلاصه می‌شود، زیرا یک فرد بی‌ملاحظه حتی به این فکر نمی‌کند نظر شما را لحاظ کند. برای آن‌ها اهمیتی ندارد! آن‌ها بی‌ملاحظه هستند! فقط نتیجه این می‌شود که خودتان را بیشتر عصبی کنید، وقتی بدون تصدیق آن چه شما گفته‌اید به کار خود ادامه می‌دهند.

هم‌چنین، این‌ها افرادی هستند که به نظر می‌رسد هرگز اخراج نمی‌شوند. اگر به قانون جاذبه اعتقاد داشته باشید، پس باید گفت که این افراد انتظار ندارند شغل خود از دست دهند چون خیلی خوبند و بنابراین، اخراج نمی‌شوند و بنابراین، اگرچه می‌توانید به رئیس خود (یا رئیس رئیس خود) شکایت کنید، اتفاق خاصی در برخورد آن‌ها یا برای خود آن‌ها نمی‌افتد.

بااین‌حال، یک فرد بی‌ملاحظه به‌احتمال زیاد مخل کار شما خواهد شد، پس باید چیزی بگویید. برای نمونه، اگر آن‌ها با صدای بلند بیرون از دفتر شما حرف می‌زنند، شاید بخواهید از آن‌ها درخواست کنید آرام‌تر حرف بزنند زیرا سعی دارید که تمرکز کنید. اگر این کار را نکنند (که به‌احتمال زیاد نمی‌کنند) احساس شرمساری نکنید که بلند شوید و در اتاق را ببندید. این یک پیام غیرزبانی خواهد بود که به‌احتمال زیاد آن‌ها توجهی به آن ندارند، ولی اجازه می‌دهد اندکی صدای آن‌ها کاهش یابد.

و اگر می‌خواهید از دیدگاه دیگری به آن‌ها نگاه کنید، این هم شدنی است. شاید برای آن‌ها مثل مورد قبل این روش خوب جواب ندهد، ولی می‌توانید با خود بگویید احتمال آن کم است که یک فرد بی‌ملاحظه آن چنان مایه شادی دیگران شود. چنین دید باریکی نسبت به دنیا باعث حس تنهایی شدیدی می‌شود و حتی اگر این‌گونه نباشد – او از موهبت باخبر بودن از اطرافیان خود بی‌بهره است. احساس ترحم نسبت به آن‌ها داشته باشید تا این که بخواهید از دست آن‌ها عصبانی باشید.

۳- همکاری که عاشق خاله‌زنک‌بازی است

همکار خاله‌زنک

چرا فلانی هر روز صبح سر کار می‌آید؟ مطمئناً که برای کار نیست، چون هیچ‌وقت که کار نمی‌کند. بله برای این می‌آید که آخرین شایعه‌ها را بشنود و پخش کند.

آیا شما هم از این تنفر دارید که خاله‌زنک اداره به سمت شما بیاید؟ یک دلیل خوب برای این وجود دارد! اگر آن‌ها برای دیگران شایعه می‌سازند، پس حتماً درباره شما هم شایعه‌پراکنی می‌کنند. به‌علاوه، آن‌ها خیلی انرژی‌برند.

متأسفانه، خیلی از مردم دوست دارند درگیر شایعه شوند و به همین دلیل هم است که کسی که شایعه‌پراکنی می‌کند همیشه کسی را پیدا می‌کند که سر کار با او حرف بزند. آن‌ها تنها وقتی می‌توانند شاد باشند که دارند آخرین اخبار را پخش می‌کنند.

آن‌ها هم‌چنین کارهایی را ممکن است انجام دهند هم‌چون:

درباره زندگی خصوصی دیگران با شما حرف بزنند.
درباره زندگی خصوصی خود با شما حرف بزنند.
درباره زندگی کاری دیگران با شما حرف بزنند.
و مهم‌تر از همه اطلاعاتی را به شما بدهند که کاملاً نادرست است!

انسان‌هایی که شایعه‌پراکنی می‌کنند هیچ‌وقت سعی نمی‌کنند از صحت خبرها مطمئن شوند. آن‌ها چیزی می‌شوند و می‌دوند تا به کسی بگویند! شما می‌توانید با گوش دادن به چنین افرادی حسابی خود را به دردسر بیندازید و واقعاً برای شما این کار فقط وقت تلف کردن خواهد بود.

چگونه با همکاری برخورد کنید که خاله زنک است؟

پاسخ بسیار ساده است. شما می‌گویید، «من نمی‌خواهم این شایعه را بشنوم» یا «ببخشید، من دوست ندارم درباره دیگران صحبت کنم.» به‌محض این که بگویید شما قصد ندارید به شایعه آن‌ها گوش دهید، آن‌ها به طور خودکار بلند می‌شوند و می‌روند. این کار به دو دلیل است:

۱ به‌احتمال زیاد احساس خجالت می‌کنند چون می‌دانند که شایعه آن‌ها نادرست است و هیچ کس دیگری مچ آن‌ها را تاکنون نگرفته بوده است.

۲ آن‌ها حرف دیگری ندارند که بزنند چون تنها بلدند شایعه بسازند.

به‌هرحال به‌محض این که آن‌ها دریابند شما قصد ندارید در آخرین شایعه‌ها دخیل شوید، شما را تنها می‌گذارند!

۴- همکاری که مدام نق می‌زند.

همکار نق‌نقو

این همکاری است که هیچ‌گاه احساس شادی نمی‌کند. آن‌ها از هر چیزی که به کار ربط داشته باشد متنفرند و هم‌چنین تمایل دارند درباره هر چیزی خارج از محیط کار نیز شکوه و شکایت کنند.

آن‌ها هم‌چنین ممکن است کارهایی کنند هم‌چون:

از حجم کاری خود شکایت کنند (حتی اگر هیچ‌گاه کار نکنند!)
از رئیس خود شکایت کنند.
از همکاران خود شکایت کنند.
درباره این که چقدر کار ناعادلانه و سخت است نق بزنند.
درباره حقوق خود نق بزنند.
درباره میزان افزایش حقوق خود نق بزنند.

نق‌زدن و شکایت تمام روز آن‌ها را تشکیل می‌دهد. حتی تنها با نگاه کردن به این افراد، احتمال دارد تمام انرژی شما تخلیه شود! آن‌ها هرگز باعث شادی شما نمی‌شوند. به ندرت درباره یک چیز خوب صحبت می‌کنند؛ و اگر هم درباره چیز خوبی صحبت کنند، بلافاصله با این جمله ادامه می‌دهند که «ولی این اهمیتی ندارد چون من هنوز آن چه می‌خواستم را ندارم.» آن‌ها یک ظرف بی‌پایان شکوه و شکایتند.

چگونه با همکاری برخورد کنیم که می‌خواهد نق بزند؟

پاسخ این هم ساده است. اگر شما برای گوش دادن به ناله و شکوه آن‌ها تمایل نشان ندهید، آن‌ها دیگر با شما حرف نمی‌زنند. آن‌ها به کسی احتیاج دارند که با آن‌ها موافق باشد و در غیر این صورت صحبت آن‌ها بی‌پایه می‌شود؛ بنابراین، سعی نکنید آن‌ها را تایید کنید.

هشدار. ممکن است این کار را انجام دهید و خیلی سریع هم کارساز باشد. بااین‌حال، ممکن است آن‌ها شروع کنند درباره شما شکوه کردن، زیرا ناگهان شما کسی هستید که در جمع منفی آن‌ها قرار ندارید؛ بنابراین اگر نمی‌خواهید به آن‌ها گوش دهید، پس باید انتظار داشته باشید که دیگر آن‌ها از شما خوششان نیاید. با این‌ وجود، وقتی شما از سطح انرژی منفی آن‌ها خارج می‌شوید این طبیعی است! آن‌ها دیگر نمی‌توانند با شما تفاهم داشته باشند!

هر زمانی که فرد نق‌زن حرفی منفی می‌زند، با چیزی مثبت به آن پاسخ دهید. برای نمونه، اگر بگوید «این شغل افتضاح است! باور نمی‌کنم این قدر کم به ما حقوق می‌دهند!» سپس شما با این جمله پاسخ دهید که «من این کار را دوست دارم و کاملاً از حقوقم راضیم.» ممکن است به نظر شما توجه نکند و به صحبت خود درباره کار ادامه دهد، ولی اگر جمله بعدی آن‌ها را با پاسخی مشابه دنبال کنید، وی به‌تدریج عقب می‌نشیند و دنبال کس دیگری خواهد رفت تا پیش وی ناله و شکایت کند.

۵- همکاری که وقت تلف می‌کند.

همکار وقت‌تلف‌کن

این فرد هر کاری که می‌تواند می‌کند تا از کار فرار کند و سعی می‌کند شما را هم به دنبال خود بکشاند. وی نمی‌تواند بنشیند و به دیوار نگاه کند، چون این کار خسته‌کننده خواهد بود. نه معمولاً آن‌ها باید بیایند و مزاحم شما شوند و درباره چیزهای بی‌ربط که فقط وقت را تلف می‌کنند حرف بزنند. ممکن است درباره کار یا وقایع روز صحبت کنند، ولی صرف‌نظر از این که درباره چه چیزی صحبت می‌کنند، فقط باعث تلف شدن وقت می‌شوند.

و اگر مستقیماً مزاحم شما نشوند، با کارهای بی‌فایده خود، شما را آزار می‌دهند.

آن‌ها ممکن است کارهایی را کنند هم‌چون:

یک ساعت طول دهند تا قهوه خود را حاضر کنند.
مدام در روز با تلفن صحبت کنند.
درباره بی‌اهمیت‌ترین خبرهایی که در راه شنیده‌اند با شما صحبت کنند.
فضای کاری خود را به گونه‌ای بچینند گویی که مشغول کارکردن هستند.
ساعت‌ها با رئیس درباره «موضوعات مهم» صحبت کنند.
سؤال‌های احمقانه‌ای درباره کار که فکر می‌کنند باید بدانند، از شما بپرسند.

در واقع، این همکاران وقت‌تلف‌کن در هیچ کار نکردن بسیار ماهرند و بنا به دلایلی، هیچ‌وقت اخراج نمی‌شوند. اگر بخواهید مانند آن‌ها وقت تلف کنید، در دفتر رئیس مؤاخذه خواهید شد. واقعاً، این وقت‌تلف‌کن‌ها جادوگرند، ولی اگر اجازه دهید به شدت می‌توانند باعث آزار شما شوند.

چگونه با یک همکار وقت‌تلف‌کن برخورد کنید؟

به آن‌ها توجه نکنید. اجازه ندهید که خللی در کار شما ایجاد کنند، چون در غیر این صورت شما را به دیوانگی خواهند کشاند وقتی سعی می‌کنند با هیچ کار نکردن خود کنار بیایند. داد زدن سر آن‌ها فایده نخواهد داشت، زیرا از گوشی وارد و از گوش دیگر خارج می‌شود؛ و همه ما می‌دانیم که رئیس فکر می‌کند آن‌ها تمام روز کار می‌کنند، پس شکایت کردن از آن‌ها جز دیوانه کردن شما سود دیگری نخواهد داشت.

فقط آن‌ها را نادیده بگیرید و به کار روزانه خود بپردازید. به این واقعیت افتخار کنید که شما در واقع دارید برای زندگی خود کار می‌کنید و پول خود را به حق به دست می‌آورید.

اگرچه پول در آوردن برای وقت تلف کردن، خود یک هنر است، ولی هنری رضایت‌بخش و مفید نیست. آن‌ها نمی‌دانند که واقعاً کاری را انجام دادن و به خاطر آن پول به دست آوردن چه حسی دارد. زندگی خود را با حس خشنودی بگذرانید و بگذارید آن‌ها زندگی خود را تلف کنند.

در این مقاله به بررسی پنج دسته از افراد بدقلق در محیط کار پرداختیم و راهکارهایی هم برای برخورد با آن‌ها ارائه شد.

حال شما نظر خود را بازگو کنید! آیا شما نیز تاکنون با افرادی از این پنج دسته مواجه شده‌اید؟ شما چه پیشنهادی دارید؟ به نظر چگونه باید با آن‌ها برخورد کرد؟ هم‌چنین، علاوه بر این پنج دسته که در این مقاله معرفی شد، چه نمونه‌های دیگری را شما سراغ دارید که همکاری با آن‌ها دشوار است؟ شما برای برخورد با آن‌ها از چه راهی استفاده کرده‌اید؟ منبع: www.businesstrend.ir