اربعین در جزیره زنگبار

16 فوریه 2009

همان‌طور که می‌دانید ما در این سفر دو هدف را دنبال می‌کردیم. اول صعود به قله‌ی کلیمانجارو هم‌زمان با آغاز دهه‌ چهلم پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دوم حضور در جزیره‌ی زنگبار و پیوستن به مسلمانان و شیعیان این جزیره برای برپایی باشکوه مراسم اربعین سالار شهیدان امام حسین (ع) بود.

مراسم اربعین در جزیره‌ی زنگبار از شهرت زیادی برخوردار است. هر ساله شیعیان این جزیره به مدت سه شبانه‌روز مراسم اربعین را به پا می‌دارند. در این مدت حسینیه‌ها، تکایا و مساجد محله‌ی قدیمی کپیوندا واقع در شهر سنگی غبارروبی شده و در آن‌ها مراسم عزاداری برپا می‌شود. میهمانان بسیاری از کشورهای مختلف هرساله خود را برای شرکت در این مراسم به جزیره‌ی زنگبار می‌رسانند. این میهمانان توسط شیعیان جزیره‌ی زنگبار مورد استقبال قرار می‌گیرند و در مدت حضورشان از خدمات حمل و نقل دریایی رایگان، اقامت و غذای رایگان نیز بهره‌مند می‌شوند.

ما نیز به لطف پروردگار توفیق حضور در این مراسم را پیدا کردیم و توانستیم همراه با سایر شیعیان به عزاداری بپردازیم.

با توجه به این که سه سال قبل نیز توفیق حضور در این مراسم را پیدا کرده بودم، تجدید دیداری با دوستان قدیمی نیز فراهم آمد.

امروز از صبح مراسم اربعین در مساجد مختلف برگزار شد و در مسجد مقام علی (ع) نیز پذیرایی ناهار (شله سنتی در سینی که رسم است با دست خورده شود.) از شیعیان صورت گرفت و در انتها حدود ساعت ۴ عصر بعد از تجمع شیعیان در محله‌ی کیپوندا به طرف قبرستان قدیمی حرکت کردیم. در آن‌جا نیز مراسم عزاداری ادامه پیدا کرد و بعد از قرائت فاتحه برای جمیع اموات مراسم پایان یافت.

گزارشی از مراسم اربعین در جزیره زنگبار از من در خبرگزاری فارس در این لینک منتشر شده است.